ECZEMA

Salam semua , 

Apa itu Eczema 
Eczema adalah penyakit kulit yang dialami oleh bayi dan orang dewasa 



Gambar Ehsan google 

Bayi eczema biasa kita dengar dan lihat. Jika dewasa eczema jarang-jarang kita lihat. 
Bayi eczema biasanya bermula dari bayi sehingga bayi berumur 2 tahun  
Ada pendapat menyatakan Eczema berpunca dari kurang Vitamin D, Ada juga menyatakan 
semasa ibu mengandungkan bayi berkenaan ibu jarang mengambil sayur hijau. 
dan ada juga pendapat mengatakan Eczema adalah dari berpunca dari keturunan ibubapanya sendiri. 
Eczema adalah masalah darah dari keturunan yang mempunyai Eczema . 
Gejala eczema ini akan berubah kedudukannya bergantung pada umur bayi berkenaan .
Bayi pada mulanya akan gatal dan naik ruam pada bahagian muka . 
Dan apa bila berubah bulannya bahagian muka tiada lagi ruam dan gatal , 
Ianya akan beralih pulak ke bahagian siku dan lutut. sehingga lah berumur 2 tahun . Gejala ruam dan kegatalan akan berubah-ubah. 
Simptom Eczema adalah :Nationaleczema 
Masalah eczema atau kegatalan melampau akan berterusan jika bayi atau anda terus mengaru di tempat yang mengalami kegatalaan. Mengaru akan memburukkkan keadaan dan bertambah teruk . 
Kulit akan mula bernanah atau tercalar dna terluka , malahan akan meyebabkan parut serta berkerak jika terusan mengaru. namun pada bayi apakan daya. Dia tetap mengaru . 
Oleh itu penggunaan cream khas untuk mengurangkan kegatalan amatlah perlu. 
Cream ini akan menghilangkan parut , memberi kelembapan pada kulit, mencantikkan struktur kulit dan memberi kulit merasa lebih selesa. 
Apa yang perlu untuk mengelakakan kegatalan pada kulit. Pastikan kulit sentiasa lembab dan tidak kering. 
Mungkin anda boleh melihat jenis-jenis kulit dan keadaannya di Simpton and Skin Type
Di negara barat, Mereka mempunyai institusi yang merawat masalah Eczema atau badan-badan yang bertangunggjawab memberikan info, solusi dan cara megatasi dan merawat Eczema. 
Saya berharap agar negara kita wujud badan atau institusi yang mengambil berat terhadapa masalah eczema ini. Kerana Eczema tiada penyembuhan yang cepat sehingga kanak-kanak dewasa . 

Cerita Saya : 
Dulu kalau tengok baby yg kulit ada Eczema memang tak tahu . 
Sangkaan saya bermacam-macam tangkapan mengenainya.
Apabila berlaku kepada baby ku sendiri baru ku tahu Eczema.
masa tu memang Eczema menjadi bahan kajian ku sehingga kini.
Apa saje tentang Eczema harus ku tahu dulu.
Alhamdulilah Shaklee product membantu anak saya dari terus mengalami Eczema.
Apa yang anda perlu tahu tentang Eczema :
~ Kulit kering dan gatal berperingkat sehingga umur 2 tahun
~ Jangan biarkan kulit kering dan gatal.
~ Kerap sapukan Cream saya gunakan ( shaklee brand )
~ Mandian dengan cecair Khas ( shaklee Brand )
~ Jangan gunakan segala sabun yang ada di pasaran ini akan meyebabkan Eczema terjadi lagi teruk . ( Jika tiada mandian khas untuk Eczema lebih baik tak perlu sabunkan bayi anda )
~ Jangan Basuh baju bayi Eczema dengan sabun serbuk dipasaran , Boleh gunakan sabun khas untuk pakaiaan bayi sahaja.
~ Bayi tidak boleh berpeluh dan berada di suasana panas terlalau lama.
~ Vaksin bayi berumur 1 tahun ,Apa yg anda perlu tahu Vaksin ini akan menyebabkan kult bayi anda akan menjadi lagi teruk dari biasa. Jadi abaikan cucuk vaksin bayi 1 tahun itu.
* Selepas bayi saya di suntik vaksin Bayi bayi 1 tahun , Eczemanya bertambah teruk dan sehingga saya perlu membawanya ke Hospital . Hospital yang saya bawa masa itu adalah Sunway Medical Centre. 




Gambar setelah seminggu menerima rawatan , Alhamduulilah sembuh dan boleh bawa keluar main perlahan-lahan. Dia pun bosan duk dalma bilik jer kan . 

Bayi saya mengalami kegatalan yang teruk sehingga menyebabkan berlaku masalah pernafasan . 
* Semasa vaksin itu hendak di suntik, Nurse yang berada di situ tidak bertanyakan kepada saya, sehingga selesai vaksin di suntik, Ada nurse menegur saya kerana melihat kulit bayi saya yang mempunya ruam dan ketika itu bayi saya sedang mengarunya. 
Nurse memberi ubat demam seperti biasa selepas vaksin diberikan, NAmun tiada satu nurse pun yang membertahu saya masalah akan saya alami. Saya terus keluar dari bilik suntukan . Setelah 10 minit, Saya lembali ke bilik suntikan itu kerana buku rawatan anak yang tertinggal . Saya sempat mendengar perbualan nurse yang berada di dalam bilik itu . Mereka bertiga. 
Dari perbualannya 
" anak dia eczema jadi suntikan ini buat anka dia lagi gatal " , 
" Kita pun tak tahu anak dia eczema"
" habislah kalau lagi teruk nanti"
" nak buat mcmmn dah cucuk pun,patutnya tanya dulu tadi " 

Tetiba aku mencelah ............................. ( mereka terkejut ) 
Ada nurse meyapa , Yer puan..

Saya nak ambil buku tercicir , 
" Puan nanti kalau bayi ada maslaah bawa terus ke Hospital atau hubungi kami yer"...
itulah pesanana terakhir ..

Untuk mengetahui segala maslah mengenai Eczema dan cara rawatannya. Boleh terus menghubungi saya , Kerana kini kulit bayi saya dah pun settle ...

ini gambar naik kereta Bergerak di Taman Perdana , 
cuaca panas dan keadaan pun panas jugak , Tapi kulit dah ok .
alhamdullilah 


Masa gambar ini dah tak kritikal sangat, 
Tapi gambar atas tu kulit dia sedang berdarah sedikit sedikit. 

Harga untuk Cream ini adalah RM 37.00 sahaja tidak termasuk pos. (Postage RM 6.00) 
Cream  ini sangat jimat . Anak saya gunakan sehingga 2-3 bulan. 
Jika anda ingin membelinya sendiri boleh click dekat link ini Mandian Dan Cream Ajaib
jika anda membeli sendiri Set mandian dan Cream Ajaib ini akan terus di poskan di hadapan rumah anda.



Cream Ajaib yang diggunakan oleh Putri Danischa Haziqah 
Namun ada mandian khas yang saya masukkan kedalam mandian bayi saya . 

Jom saya nak berkongsi dengan anda. 

Semoga berjaya memberikan yang terbaik untuk anak anda. 
Semoga Allah merahmati dan memberikan kebahagaian dan kesihatan yang baik untuk kita. 

" Allah memberikan kesakitan itu atas tanda Cintanya kepada kita, Terima dengan hati yang Redha, allah mahu menduga kita di dunia namun Dia diapakan Syurga di akhirat kelak. " 


Hi Saya Hasnurul Huda . Terima Kasih Melawati Blog saya , Dan jangan segan-segan untuk singgah ke FB saya : Hasnurul Huda Dan jika mempunyai segala pendangan boleh di utara kan ke Blog : cahayaputraputri.blogspot.com Terima Kasih dan salam sayang dari saya.

Comments

Popular Posts